Il barbiere
di Siviglia
il barbiere
di siviglia
Opernhaus Zürich
Mai 2019
Opera buffa in zwei Akten von Gioachino Rossini (1792-1868)
Libretto von Cesare Sterbini nach «Le Barbier de Séville» von
Pierre Augustin Caron de Beaumarchais
Regie JOHANNES PÖLZGUTTER
Bühne Nikolaus Webern
Musikalische Leitung Antonino Fogliani
Licht Hand-Rudolf Kunz
Dramaturgie Beate Breidenbach
Fotos Herwig Prammer
Ein Rokoko-Gefängnis
für Rosina
«Jung sind die Sängerinnen und Sänger des Internationalen Opernstudios alle, aber zur Hälfte müssen sie Alte darstellen - und sie tun das mit fantasievoller Unterstützung der Kostümbildnerin Janina Ammon grossartig.»
Intrigue, disguise
and the damnation of aging
«Finally, Janina Ammon’s costumes showed great imagination.
As Bartolo’s ward, for example, Rosina wears cream-puff like silk skirts and petticoats and a coiled Rococo wig. Having confessed her love for Almaviva, though, she changes into a Mickey-Mouse nightie, gets a streak of neon color in her hair and becomes the ultimate modern maiden. Ammon retains the lace cuffs and waistcoat vocabulary of the bygone era for the opera’s oldies, but even the downtrodden maid Berta
ultimately ditches her badly worn boots for a pair of new, rubber-soled running shoes.»